Un oficial i set agents vigilaran el compliment de l’horari de traure les escombraries, l’abandó d’excrements canins o el dipòsit d’estris i enderrocs
L’Ajuntament de Sant Joan d’Alacant reforça la seua lluita contra la brutícia urbana. La Regidoria de Policia i Seguretat, en coordinació amb les de Neteja i Sanitat, ha creat la ‘Unitat de Control de Neteja’, una patrulla policial específica que vetlarà pel compliment de l’Ordenança Municipal de Neteja i Gestió de Residus Sòlids Urbans (RSU) de manera intensiva i permanent davant el continuat incompliment de moltes de les seues normes per part d’alguns ciutadans.
Esta unitat es crea en aplicació d’un concepte de ‘policia de proximitat’, localitzat en zones públiques, i està constituïda per un total de huit policies (un oficial i set agents) que diàriament, en torns de #matí i vesprada, i amb horaris aleatoris, vigilaran el compliment de l’horari de dipòsit de les escombraries en els diferents contenidors, l’abandó d’excrements per part dels amos de les mascotes així com el dipòsit d’estris i altres residus com a restes de poda o enderrocs en els horaris i llocs establits. Així mateix, realitzaran també tasques de control en tot el relacionat amb el Pla de Gestió de Colònies Felines, desenrotllat per la Regidoria de Sanitat.
Esta unitat especial, utilitzarà en els seus servicis vehicles camuflats i comptarà amb el suport de la unitat de drons, una vegada comprovada l’eficàcia d’este sistema de vigilància, a més de rebre en cas de necessitat el reforç de les patrulles ordinàries. L’existència d’esta unitat afavorirà a incrementar la sensació de seguretat en el municipi ja que, malgrat tindre una comesa molt concreta, podrà atendre un altre tipus d’actuacions en cas de ser necessari.
En opinió de l’alcalde de Sant Joan, Santiago Román, “l’obligació de l’Ajuntament és atendre les principals queixes ciutadanes i una de les més repetides són les deposicions que provoquen els amos dels animals en la via pública o el mal ús dels contenidors. Per això, el reforç de la plantilla de la Policia Local realitzat el mes de setembre passat ens servirà perfectament per a cobrir estes demandes. El que embruten uns pocs no ho han de #llavar tots i eixe continua sent el nostre objectiu”, ha assegurat l’alcalde.
Per part seua, el regidor de Seguretat i Neteja, Nicolás López, considera que estem davant “una mesura necessària després de comprovar els resultats positius que es van obtindre fa uns mesos, però van decaure quan van cessar les vigilàncies constants. Per eixe motiu, i ara que es pot fer, reprenem eixe control i seguiment de manera permanent. A més, és una demanda del carrer que m’arriba tots els dies” assegura l’edil.
Durant el mes de febrer ja es va realitzar una experiència pilot en este sentit, amb resultats satisfactoris, però no es va poder mantindre una unitat d’estes característiques de manera permanent al no comptar amb una plantilla amb efectius suficients. Actualment, després de la incorporació d’onze agents a principi del mes de setembre i la realització de la formació necessària per part d’estos, sí ha sigut possible la creació d’esta patrulla. La Unitat de Control de Neteja naix amb vocació de continuïtat, ja que està comprovat que l’eficàcia d’estes vigilàncies depén de la continuïtat en el temps, ja que alguns ciutadans, quan detecten una menor pressió policial, reprenen i reiteren eixos comportaments incívics que tan molestos i desagradables resulten per a la resta de veïns i imatge del municipi.
Labors informatives constants
Paral·lelament, l’Ajuntament de Sant Joan continuarà realitzant labors informatives i de conscienciació a través d’educadors ambientals i tècnics municipals per a continuar fomentant bons hàbits entre els ciutadans, com la utilització del nou Ecoparc que tan bons resultats quant a visites ve registrant des de la seua reobertura el mes de juliol passat o el reciclatge de residus per fraccions separades.
Finalment, és important recordar que l’Ordenança Reguladora de la Neteja pública, recollida de residus sòlids i transport i abocament de terres i enderrocs de l’Ajuntament de Sant Joan pot imposar sancions que oscil·len dels 30 als 750 euros.