Dos monitores educatives de l’ajuntament ajuden a xiquets i xiquetes de 2 a 5 a reconéixer sentiments com l’alegria, la tristesa, la sorpresa, la ira o la por
Sant Joan d´Alacant continua apostant per l’educació integral de la infància amb la posada en marxa de ‘La mar d’emocions’, un innovador projecte desenrotllat des de l’àrea d’Educació de l’Ajuntament i dirigit a l’alumnat de 2 a 5 anys que assistixen als col·legis públics del municipi. Este programa, dut a terme per dos monitores d’educació de l’Ajuntament de Sant Joan, té com a objectiu dotar als més xicotets de ferramentes per a identificar, expressar i gestionar les seues emocions de manera saludable. A través de dinàmiques adaptades a la seua edat, els menors aprenen a reconéixer sentiments com l’alegria, la tristesa, la sorpresa, la ira o la por, afavorint el seu benestar emocional i social.
Mitjançant l’ús d’imatges, caragols de mar, llums, sons, contes, espills i objectes que provoquen sensacions diverses, adaptats a cada edat el grup d’escolars descobrix i identifica emocions que els acompanyaran durant tota la seua vida. ‘La mar d’emocions’ es desenrotlla en sessions de 45 minuts, amb dos intervencions en cada aula, permetent que els xiquets i xiquetes experimenten i reforcen els aprenentatges emocionals de manera progressiva. En total, 413 alumnes i alumnes del municipi es beneficien d’este programa, que busca fomentar un desenrotllament emocional sòlid des de la primera infància.

Este projecte està basat en l’evidència científica. L’educació emocional és un pilar fonamental en el desenrotllament infantil, com han demostrat nombrosos experts en psicologia i pedagogia. Com és el cas de l’especialista Daniel Goleman, que en la seua obra Intel·ligència emocional destaca que l’èxit en la vida no depén únicament del coeficient intel·lectual, sinó també de la capacitat per a gestionar emocions i relacionar-se amb els altres. Seguint esta línia, John Gottman, a través del seu concepte de ‘coaching emocional’, subratlla la importància que els adults guien als xiquets en la comprensió i regulació de les seues emocions.
D’esta manera, el projecte ‘La mar d’emocions’ s’alinea amb estes investigacions i busca crear un entorn segur i estimulant on els xiquets puguen desenrotllar habilitats socioemocionals des d’edats primerenques. Per a això, s’empren estratègies com a contes, jocs i estimulació sensorial.
Beneficis a curt i llarg termini
En opinió del regidor d’Educació, Marcos Piña, “les emocions influïxen directament en l’aprenentatge i la convivència a l’aula. Un xiquet o una xiqueta que sap reconéixer la seua tristesa o el seu enuig i expressar-lo de manera adequada té més facilitat per a resoldre conflictes, millorar la seua autoestima i establir relacions positives amb els seus iguals i docents. De fet, estudis recents han demostrat que els programes d’educació emocional en la primera infància tenen efectes positius a llarg termini, reduint l’ansietat, millorant el rendiment acadèmic i afavorint el desenrotllament de l’empatia”.



Per este motiu, l’edil ressalta la importància des d’esta iniciativa: “Amb este programa volem que sàpien identificar les seues emocions, comunicar-les i gestionar-les de manera saludable. ‘La mar d’emocions’ és una aposta per una educació més humana i integral, que mira més enllà dels continguts curriculars per a centrar-se en el benestar de la infància”, ha afegit Marcos Piña.
Este programa no sols beneficia als xiquets i xiquetes participants, sinó que també involucra a docents i famílies, proporcionant-los ferramentes per a continuar el treball emocional a casa i a l’aula.
Des de la Regidoria d’Educació de Sant Joan es valora molt positivament esta iniciativa i es confia que el seu impacte serà significatiu en la comunitat educativa. L’aposta pel desenrotllament emocional des dels primers anys de vida és una inversió en el futur, promovent ciutadans més resilients, empàtics i preparats per a afrontar els reptes de la vida.va.
