Search
Close this search box.
  • No facilite l’entrada a desconeguts.
  • Vaja amb compte en contractar el servei domèstic. Demane referències i observe el seu comportament durant els primers dies.
  • Tancament les finestres sempre que isca de casa, encara que només s’absente mitja hora.
  • Si viu en un pis baix, col·loque reixes en les finestres.
  • No pose en les seues claus cap dada, i pare atenció quan faça duplicats.
  • Canvie el pany en els següents casos:
    • en instal·lar-se en un habitatge nou.
    • en habitar una casa llogada anteriorment.
    • si ha reformat la seua casa i algun treballador ha tingut accés a les claus.
    • sempre que perda les claus.
  • Instal·le un espiell que li permeta veure a la persona que telefona a la seua porta.
  • Col·loque si pot ser una porta blindada.
  • Col·loque una cadena de seguretat a la porta que li permeta l’obertura parcial d’aquesta.
  • Siga solidari i avise a la policia si percep una cosa estranya a la casa d’un veí.
  • No deixe jocs de claus en amagatalls.
  • Fotografie o marque els seus objectes de valor amb la finalitat de poder reconéixer-los si els roben. Anote la seua marca, model i número de sèrie o de fabricació.
  • Finalment, si arriba a la seua casa i troba la porta forçada o oberta, no ha d’entrar, ni alterar possibles petjades. Comunique-ho a la Policia pel procediment més ràpid. Li prestaran ajuda immediatament.
  • Asseguren-se que la porta del garatge quede tancada, tant en eixir com en entrar.
    • No obrir missatges de correu, d’origen desconegut. Eliminar-ho, directament.
    • No executar cap arxiu adjunt que vinga amb missatges suggeridors.
    • Adopte les mesures necessàries, quan li ofereixen “regals” substanciosos i, per a rebre’ls, ha de telefonar a prefixos 906.
    • No facilitar l’adreça electrònica amb “massa” lleugeresa.
    • Tinga activat, constantment, un antivirus.
    • Si pot ser, envie els seus missatges xifrats.
    • No facilitar dades personals si no existeix una completa seguretat sobre qui els rebrà.
    • No facilitar més dades personals que els necessaris.
    • Exigir, sempre, “connexions segures”.
    • Comprovar els certificats de seguretat, en pàgines que requereixen dades personals.
    • Utilitzar un bon producte antivirus i actualitzar-ho, sovint.
    • Extremar la precaució en els arxius que reben en sessions de xat.

    Les estafes més freqüents en internet.

    Fraus en subhastes.

    Després d’enviar els diners en què s’ha adjudicat la subhasta, es rep un producte les característiques del qual no es corresponen amb les promeses.

    Estafes d’ISP (Proveïdors de Serveis d’Internet).

    És bastant freqüent que els clients poc experts subscriguen contractes en línia sense haver llegit les clausulas, per la qual cosa poden trobar-se lligats a un contracte de llarga duració del qual no poden eixir si no és pagant fortes penalitzacions per rescissió anticipada.

    Dissenye/Promocions de llocs web.

    Solen produir-se càrrecs inesperats en la factura del telèfon per serveis que mai es van sol·licitar ni van contractar.

    Abús de targetes de crèdit.

    Se sol·licita el número de la targeta de crèdit amb l’única finalitat de verificar la seua edat, i posteriorment se li realitzen càrrecs de difícil cancel·lació.

    Oportunitats de Negoci i Estafes del tipus “Treballe des de la seua pròpia casa”.

    S’ofereix l’oportunitat de treballar des de la llar i ésser el seu propi cap ensenyant uns plans d’ingressos molt elevats. Clar que per a començar és necessari invertir en la compra d’alguna maquinària o productes que mai tenen eixida.

    Plans d’Inversió per a fer-se ric ràpidament.

    Promeses de rendibilitats molt altes i prediccions financeres amb seguretat absoluta sobre estranys mercats solen encobrir operacions fraudulentes.

    Fraus en viatges o paquets vacacionals.

    Consisteix a vendre viatges i allotjaments d’una qualitat superior al servei que realment li prestaran en el seu destí, i també poden carregar-li imports per conceptes que no s’havien contractat.

    Fraus telefònics.

    Un sistema bastant estés en els llocs de sexe consisteix a demanar-li que es baixe un programa i l’instal·le en el seu ordinador perquè li permet entrar gratuïtament en la Web. Però el que succeeix és que, sense que vosté ho sàpia, el programa marca un número internacional de pagament (tipus 906 a Espanya) a través del qual s’accedeix a la Web, per la qual cosa mentre vosté es diverteix veient fotos i vídeos la seua factura telefònica s’incrementa a velocitat de vertigen.

    Fraus en recomanacions sanitàries.

    Receptes miraculoses per a curar qualsevol malaltia es troben sovint en la Xarxa, la majoria d’elles sense cap suport mèdic o control d’autoritats sanitàries, per la qual cosa a part de ser una estafa, ja que no produeixen els resultats promesos, poden fins i tot suposar un risc addicional per a la salut del malalt.

    Mesures per a evitar fraus telefònics

    • Control de les factures, per a vigilar si la despesa facturada es correspon amb les comunicacions realitzades.
    • Comprovar els nombres de telèfons als quals s’ha anomenat, per a identificar-los com a coneguts. Es donen casos de facturacions de crides no realitzades per l’interessat. En aqueix cas, abans d’adoptar altres mesures, consulte als usuaris.
    • No marcar en el telèfon propi cap numere a requeriment d’un “suposat servei tècnic” ja que es pot convertir la nostra línia en una espècie d’emissora de totes les crides que facen ells.
    • Davant possibles sostraccions, tinga precaució amb la correspondència procedent de bancs i operadores telefòniques perquè, en cas de no rebre informació puntual sobre consums, posar-ho en coneixement de la companyia, sol·licitant un duplicat i advertint del succeït.
    • No facilitar els números de telèfon, tant fix com mòbil, a persones desconegudes que els sol·liciten, sota qualsevol pretext, ja que s’han detectat casos en els quals, només, intenten conéixer les característiques de les línia per a possibles desviacions.
    • Davant una trucada telefònica equivocada, tallar la comunicació, ràpidament, per a evitar el possible desviament de crides amb càrrec a la factura de la persona que rep la trucada.
    • En el cas de tindre contractada la modalitat de “anomenada a tres”, extremar les precaucions, ja que, amb un programa informàtic, es pot rastrejar la línia i produir-se una intrusió a ella, per a realitzar trucades internacionals, amb càrrec al titular del telèfon.
    • No acceptar anomenades de cobrament a destinació si no s’està absolutament segur de conéixer a qui ho demana. Pot tractar-se d’una crida fraudulenta i pagar despeses de milers de pessetes per l’engany.
  • En la mesura que siga possible, procure no transitar per llocs solitaris o poc enllumenats.
  • Circule en sentit oposat a la marxa dels vehicles, el més allunyat possible de la vorada, situant la seua bossa o cartera cap a l’interior de la vorera, de manera que puga evitar les “estirades”.
  • Porte només els diners necessaris i distribuïsca’l en les seues butxaques. Evite portar els diners en la butxaca posterior dels seus pantalons.
  • Quan es dispose a utilitzar els serveis dels caixers automàtics, observe abans al seu voltant per si hi haguera persones sospitoses que podrien apropiar-se dels diners obtinguts a la menor oportunitat. Si té dubtes respecte de determinades persones, no utilitze el caixer en aqueix moment, o dirigisca’s a un altre que hi haja a prop.
  • Preste una especial atenció a l’entrada o eixida dels transports públics. Evite les aglomeracions com a mercats ambulants fires i revetles. Si algú entropessa amb vosté comprove si li han llevat la cartera.
  • Quan vaja de compres, no es distraga. Observe amb atenció a les persones pròximes a vosté i no perda el contacte amb la seua bossa.
  • Si se sent perseguit anant en el seu cotxe, toc el clàxon constantment per a cridar l’atenció i dirigisca’s a un Centre policial o lloc concorregut.
  • Cridar, demanar socors, pot intimidar a l’assaltant, així com atraure l’atenció d’altres persones.
  • Observe les característiques essencials del seu agressor (edat, alçada, color de pèl, trets del seu rostre, nacionalitat, accent en parlar, vestimenta, direcció de la fugida, vehicle utilitzat, etcètera).
  • Com més precisa siga la seua informació, majors seran les possibilitats de localitzar al delinqüent i recuperar els objectes sostrets.
  • Si són diversos els agressors, procure centrar-se en un d’ells, el que tinga més pròxim o el que més destaque. Això servirà per a descobrir posteriorment a la resta del grup.
  • Si pensa estacionar procure fer-ho en un estacionament vigilat o en defecte d’això sobre avingudes o carrers transitats i il·luminats. Si decideix fer-ho al carrer verifique que no hi haja gent sospitosa als voltants tant al moment d’estacionar com al moment de partir.
  • Quan descendisca de l’acte bloquege el volant i verifique que totes les finestretes i portes es troben ben tancades.
  • Retire el radiocasset o la tapa d’aquest.
  • No deixe objectes de valor a la vista.
  • No deixe coses en el maleter a la vista d’estranys.
  • Si torna al seu acte i troba desconeguts intentant obrir-lo o dins del mateix allunye’s i telefone a la policia. Sota cap punt de vista s’enfronte a aquests.
  • Col·loque dispositius de seguretat en el seu vehicle (Alarma, Sistemes de Rastreig, Curt Corrent, etcètera).
  • Principalment a la nit, si deté el seu vehicle, no romanga dins del mateix molt temps i menys en llocs foscos.
  • Al moment d’entrar o traure el seu vehicle del Garage verifique que no hi haja sospitosos en la zona. No reculla desconeguts al carrer o ruta.
  • En la nit circule per carrers transitats, il·luminades o autopistes. Evite zones fosques, poc transitades o considerades de risc.
  • Quan circule per la ciutat, mantinga les portes amb les assegurances tirades. Evitarà més d’un esglai.
  • Cada vegada que isca del seu cotxe, traga la clau de contacte, no deixe el vehicle en marxa, deixe el volant bloquejat i tancament bé les portes, finestretes i maleter.
  • És recomanable gravar en els cristalls de les finestretes i en el parabrisa, el número de matrícula del seu cotxe. Existeixen fabricants d’automòbils que ofereixen aquest servei en entregar el cotxe, i també, cases especialitzades que es dediquen a això.
  • En cas de rebre un colp en la part posterior, abans d’eixir del vehicle, retire la clau de contacte i pose sempre el fre de mà, encara que es tracte d’un xicotet frec.
  • Les normes de seguretat per a protegir el seu habitatge en eixir de vacances són bàsicament les mateixes precaucions quotidianes. Afija les següents recomanacions i gaudi d’un viatge sense preocupacions:

    • No comente en públic que eixirà de vacances.
    • No deixe evidències que la casa està buida. Facilite-li un telèfon de contacte on poder localitzar-li si ocorre alguna cosa.
    • Comprove que totes les possibles entrades de la seua casa queden tancades.
    • Utilitze el desviament de crides. Si algú telefona per a confirmar que no hi ha ningú a casa, sempre contestarà algú.
    • Use temporitzadors automàtics per a encendre i apagar les llums.
    • Demane a un veí de confiança que diàriament li reculla el correu, i els lliuraments a domicili, i si és possible, que algú estacione en la seua cotxera mentre vosté estiga absent.
    • Deixe un aparell de ràdio que es connecte amb un temporitzador, preferiblement sintonitzat en una estació amb programes de xarrades i amb baix volum. Això farà l’efecte d’una conversa.
    • No deixe objectes de summe valor a la casa, trasllade’ls a un lloc segur mentre es troba absent.

    Amb el vehicle

    • Recordar que els vehicles han de tindre passada la ITV, no obstant això és convenient fer una revisió prèvia a l’inici del viatge.
    • La col·locació de la càrrega s’ha de fer de manera que no moleste a la conducció.
    • Durant el viatge no realitze períodes molt llargs de conducció i faça parades de descans.
    • No ingerisca alcohol i porte compte amb la medicació que puga produir somnolència.
    • Respecte al màxim les normes de trafique i especialment els avançaments i els limites de velocitat.
    • Una vegada en el destí no relaxar-se respecte de les mesures de seguretat, els desplaçaments curts també produeixen accidents greus.

    En Hotel o Apartament.

    • No deixe a la vista diners o objectes de valor i per a això utilitze les caixes de seguretat.
    • En les zones comunes, vigile el seu equipatge i objectes personals.

    Fraus en Viatges o Paquets Vacacionals.

    Consisteix a vendre viatges i allotjaments d’una qualitat superior al servei que realment li prestaran en el seu destí, i també poden carregar-li imports per conceptes que no s’havien contractat.

    En la Via Pública.

    • No perda de vista les seues pertinences.
    • Vigile la seua bossa o cartera en les aglomeracions.
    • Protegisca la seua càmera de vídeo o fotogràfica en els llocs d’esplai.
    • Evite els jocs d’atzar al carrer. Són un frau.
    • Desconfie d’ajudes sospitoses (avís de taques en roba, d’avaries en vehicle, etc.)
    • Eludisca els negocis fàcils. Podrien ser una estafa.
    • Si utilitza algun vehicle, no deixe cap objecte de valor a la vista.

    A la Platja.

    • Quan vaja a la platja o a la piscina, porte l’estrictament necessari, si pot ser sense objectes de valor.
    • No dormiu a la platja, si ho feu és aconsellable estar en grup protegint els objectes personals.
    • No deixar mai sols els objectes personals quan es va a l’aigua. Existeixen bosses hermètiques per a portar-les damunt. Si no queda més remei, no perdre’ls mai de vista.
    Seguretat de les persones majors.
    Els delinqüents solen considerar a les persones majors com a víctimes propícies per a aconseguir els seus objectius, tant per mitjà de l’agressió com de l’engany. Esmentem algunes dels estratagemes amb les quals intentaran enganyar-los:
    · En l’habitatge, fent-se passar per suposats empleats d’un servei de subministrament (aigua, electricitat, gas, etc.).
    · Per telèfon, sol·licitant diners perquè els puga entregar un suposat premi que han guanyat.
    · Al carrer:
    1. En traure diners en efectiu de la sucursal bancària, sobretot en dates pròximes a l’ingrés de la pensió.
    2. En efectuar operacions en caixers automàtics.
    3. Mitjançant enganys en els quals s’ofereix l’oportunitat de guanyar uns diners ràpids.
    4. Utilitzant l’esquer d’una persona que ve a netejar-li una taca.
    5. En oferir-li la venda de presumptes objectes valuosos que són falsos o inexistents.
    A més, no permeta negligències quan requerisquen cures, ni abusos si té una situació de dependència. Informe d’això en Comissaries de Policia, jutjats o serveis assistencials.
    Detecció de bitllets falsos
    La comprovació de l’autenticitat dels seus bitllets no requereix mitjans tècnics especials, sent les regles essencials quatre operacions molt senzilles: Toc, Mire, Gire i Comprove.
    El Banc Central Europeu recomana aquestes tres actuacions:
    1. Tocar el bitllet: Per a apreciar la qualitat del paper i la calcografia. En els bitllets en euros es pot apreciar que les inicials del Banc Central Europeu (és a dir, les lletres BCE, ECB, EZB, EKT, EKP), les xifres que indiquen el valor del bitllet i els motius de finestres i portes estan en relleu.
    2. Mirar de besllum: S’observarà la marca d’aigua, motiu de coincidència i fil de seguretat. La marca d’aigua és visible per tots dos costats de la zona no impresa del bitllet. Pot veure’s tant el motiu arquitectònic principal, com la xifra que indica el valor facial del bitllet. El fil de seguretat s’embeu també en el paper en l’etapa de fabricació. Quan mire un bitllet de besllum, podrà apreciar una línia fosca que creua verticalment el bitllet. En observar detingudament el fil de besllum, tant per l’anvers com el revers, es veu la paraula “euro” al costat del valor facial del bitllet
    3. Girar el bitllet: S’aprecien els motius òpticament variables, holograma de banda o pegat i tinta de la xifra de la part inferior dreta del revers, per als bitllets de gamma alta, que canvia de porpra a oliva, o fins i tot marró. En la part dreta de l’anvers dels bitllets de menor denominació (5, 10 i 20) hi ha una banda hologràfica. Quan gire el bitllet, busque el símbol de l’euro en tons de color brillant i la xifra que indica el valor del bitllet (5, 10 o 20). En n l’anvers dels bitllets de major denominació (50, 100, 200 i 500) hi ha un holograma pegat. Quan moga el bitllet, busque la xifra que indica el seu valor en tons de color brillant i la imatge del motiu arquitectònic plasmat en el bitllet.
    Recorda algunes normes cíviques de convivència:

    1. Les normes de comportament amb les persones i en la comunitat són importants, per a una bona convivència.

    2. El poble és de tots, hem de cuidar-lo. És important cuidar el mobiliari urbà (papereres, fanals, contenidors, etc.). No s’ha de manipular les papereres o contenidors, especialment no moure’ls, arrancar-los, bolcar el seu contingut, fer inscripcions en ells o pegar adhesius. En els recintes tancats i en els oberts és bo fer ús de les papereres i els cendrers. Per a evitar molèsties als altres no llançarem deixalles cap al carrer, els habitatges veïns o les persones.

    3. Recorda que no s’ha de realitzar pintades, escrits, inscripcions i grafismes en qualssevol béns públics o privats.

    4. Hem de cuidar els parcs i jardins, tots gaudim d’ells, no s’ha de danyar o maltractar els arbres, com talar, trencar, sacsar-los, tallar branques i fulles i gravar o raspar la seua escorça. S’ha de respectar i acatar totes les normes de seguretat i regles d’ús dels espais públics. Tampoc serveixen les fonts públiques per a banyar-se, llavar qualsevol objecte, abeurar i banyar animals, practicar jocs o introduir-se en les fonts decoratives, fins i tot en celebracions especials.

    5. És bo controlar a les mascotes, perquè no afecten els veïns, evitant que els sorolls emesos per aquests animals molesten als veïns, quan es traguen a passejar s’ha de tindre el control sobre les mascotes perquè aquestes no afecten els veïns i també recollir els seus desfets i no deixar-los en la via pública.

    6. És bo tindre en consideració la tranquil·litat dels veïns i els seus drets, de manera similar a com respectem a la nostra família i a la nostra casa, prestant principal atenció a no pertorbar-los amb sorolls molestos, ni amb pràctiques i jocs escandalosos, ni amb baralles, crits i queixes dins de la llar que afecten els veïns, ni colpejar portes o cridar a les persones a crits, ja que això produeix incomoditat en les persones. També resulta incòmode fer soroll en hores de descans i durant la nit que pertorben el somni dels veïns.

    7. La diversió i la recreació no han de ser mai font de molèstia, incomoditat o conflicte per a cap altra persona